Tortillas

Colectivo Los Ingrávidos, Tortillas, digital, 2020

Finally, we have Dialectical Materialism, which takes the form of the spiral, its progressive reference is the philosophy of Marx, and when applied to the analysis of aesthetics and culture it largely draws on the philosophy of Walter Benjamin. Here the relationship of thought with the figure of the spiral and the constellation arises, here neither thought nor being is closed down. It is here that the dialectical image is configured, materialism is rescued because it enables a focus on and concrete analysis of specific images, documents, photographs, cinema, architecture, and it is where the most suggestive content of the images is found. This materialism gives rise to what we call Shamanic Materialism, which never totalizes but rather proceeds through fragments, ruptures, loops, clusters, drifts, ascents, descents, series, folds, that is, it breaks the solipsistic recursion of both thought and being. The spiral is both avant-garde and neo-baroque, a shamanic vortex, there are superstitious twists, porous monadology, it is labyrinthine, a baroque trance, Mesoamerican spell: this is what we call the Aesthetics of Trance.

Conversation between Almudena Escobar López and Colectivo Los ingrávidos for VSW, excerpt

Por último tenemos en el esquema al Materialismo dialéctico, su forma es la del espiral, su referencia progresista es la filosofía de Marx y aplicada al análisis de la estética y la cultura abreva en gran medida de la filosofía de Walter Benjamin. Aquí se plantea la relación del pensamiento con la figura de la espiral y la constelación, aquí ni el pensamiento ni el ser se clausuran uno al otro, es aquí en donde se configura la imagen dialéctica, se rescata el materialismo porque posibilita el enfoque y el análisis concreto de imágenes específicas, documentos, fotografías, cine, arquitectura, y en donde se encuentra el contenido más detonante de la imágenes. Este materialismo deriva en lo que llamamos Materialismo Chamánico que nunca totaliza sino que procede por fragmentos, rupturas, loops, clusters, derivas, ascensos, descensos, series, pliegues, es decir, rompe las recursividades solipsistas tanto del pensamiento como del ser, la espiral es tanto vanguardista, como neobarroca, un vórtice chamánico, hay torsiones supersticiosas, monadología porosa, es laberíntica, un trance barroco, sortilegio mesoamericano, esto es lo que llamamos Estética del trance.

Conversación entre Almudena Escobar López y Colectivo Los Ingrávidos para VSW.